Dlaczego większość szkoleń z marketingu nie działa?

Przeglądając grupy na Facebooku mam wrażenie, że codziennie ludzie zadają podobne pytania:

„Prowadzę firmę XYZ, potrzebuję szkolenia z Mediów Społecznościowych, żeby pozyskać więcej klientów”
„Jak mam rozbujać swój fanpage i instagram?”
„Jak prowadzić fanapge?”
„Kogo od instagrama polecacie. Potrzebuję dotrzeć do większej ilości osób?”
Itp. Itd.

Znam to. Ponad 10 lat temu, zadawałam podobne pytania. Wtedy oczywiście nie było Instagrama, LinkedIn, ale Facebook wchodził na rynek i już wtedy można było używać go do celów biznesowych.

Szukałam, jak te osoby, które teraz widzę w grupach, czegoś co zadziała szybko. Jakiejś magicznej różdżki, która sprawi, że będę mieć tysiące fanów, a w domyśle, co za tym idzie, a raczej powinno iść, setki sprzedaży co najmniej.

I wiesz co?

Jak się możesz domyśleć – to, że spędziłam wiele godzin na różnego typu kursach i szkoleniach z Anglii i USA (wtedy na rynku Polskim nie było kursów z tego zakresu) nie przyniosło mi setek klientów.

Tych klientów przyniosło mi zupełnie coś innego.

Coś co z sukcesem stosujemy w embraceyourlife.pl i co stosuję nieprzerwanie od momentu, kiedy zrozumiałam, że w marketingu nie chodzi o umiejętność prowadzenia mediów społecznościowych, ani nie chodzi o kontakty czy tzw. leady.
Widzisz większość szkoleń z mediów społecznościowych uczy Cię jak kolekcjonować kontakty.

Czyli jak mieć więcej followersów, fanów, subów. Dużo osób uczy się zbierania ledaów (maili w bazie).

Tymczasem im szybciej zrozumiesz, że Media Społecznościowe, tak samo jak biznes w realu, mają na celu BUDOWANIE RELACJI, tym szybciej zaczniesz budować coś, co ma znaczenie dla odbiorców.

Oczywiście budowanie relacji wymaga innej strategii, innego wysiłku i przede wszystkim wymaga od Ciebie wyjścia ze strefy komfortu i daniu się poznać oraz chęci poznania tej drugiej strony.

Jeśli chcesz aby Media Społecznościowe pomogły Ci w rozwoju biznesu, to przyjmij do siebie, że tzw. Social Selling, polega na budowaniu relacji. Także tych (a może głównie tych) offline.

Media społecznościowe są naprawdę rewelacyjne jeśli chodzi o dotarcie do ludzi i pozyskanie kontaktu. Jednak sprzedaż jako taka, odbywa się już na poziomie relacji.

Bo jeśli chcesz sprzedać, to nie możesz poprzestać tylko na przyciągnięciu do swojego fanpage świetnym postem, ale musisz dać od siebie coś więcej, co sprawi, że staniesz się kimś bliskim, kimś komu dana osoba ufa. Jak myślisz dlaczego video i live, stały się tak bardzo popularne.

Dlaczego ludzie słuchają podcastów? Zapisują się webinary? Subskrybują?

Bo potrzebują poczuć więź. Tak jak czują więź podczas kontaktu 1 na 1 poza Internetem.

A więc jeśli do tej pory Twoje posty wyglądały mniej więcej tak: kot z cytatem, kwiat z cytatem, Patrz jestem taka świetna skończyłam kolejne szkolenie… to cóż możesz nie widzieć efektów sprzedażowych ?

Dlaczego prawdopodobnie, mimo ukończenia wielu kursów i szkoleń tkwisz nadal w martwym punkcie? Nie widzisz wzrostu w swoim biznesie? Twoje konto nadal przypomina półki w sklepach z czasów PRL – czasem coś na nie rzucą, ale szybko znika?

Ponieważ nauczono Cię jak złapać kontakt, ale nie jak budować relacje i przenieść ten kontakt na kolejny poziom – rozmowy ze swoim potencjalnym klientem.

Pierwszym często popełnianym błędem jest fakt, że zaraz po tym jak „złapiesz kontakt”, próbujesz sprzedać. Czyli zanim ktoś Cię pozna, Ty już zaczynasz wciskać mu jakieś swoje rozwiązanie.

Nie masz zaufania, które możesz zbudować dzięki temu, że pozwolisz na to, by ktoś zobaczył kim jesteś, jakie wartości reprezentujesz, za czym stoisz. Potrzebujesz wpuścić kogoś chociaż do swojego ogrodu.

SOCIAL SELLING opiera się na zbudowaniu więzi i relacji. W jakiś sposób potrzebujesz przejść od kontaktu pozyskanego w mediach online do głębokiego przekonania Twojego odbiorcy, że może Ci ufać bo Cię zna.

Często powtarzamy, że 80% wykonujesz online, a 20% offline.

Nasze klientki Mentoringowe, to osoby, z którymi kontakt złapałyśmy online, dzięki realizowaniu naszej strategii marketingowej, ale do relacje zbudowane offline, pozwoliły nam na wieloletnią współpracę biznesową, przyniosły nam wiele poleceń oraz magii np. w postaci różnego typu wystąpień czy podróży i spotkań z mentorami.

Jak więc Ty możesz wykorzystać siłę mediów społecznościowych i budowania relacji dzięki nim?

Potrzebujesz odwagi do tego, by zacząć dzielić siłę swoją historią. Otworzyć się trochę i pozwolić aby ludzie Cię poznali.
To właśnie dlatego każda marka (prawie każda), ma czyjąś twarz, a jeśli nie, to ma za sobą świetną historię, z którą ludzie mogą się jakoś utożsamić.

Kiedy zaczniesz pokazywać prawdziwą siebie i dzielić się swoim światem, świat sam zapuka do Twoich drzwi. Nawet nie wiesz jak szybko i na jaką skalę to może się wydarzyć.
Przykładem niech będzie dla Ciebie fakt, że każdy wpis, którym się dzielimy, a który zawiera nasze podejście i przemyślenia na jakiś temat, uchyla rąbka tajemnicy naszej historii, humoru, doświadczeń, przynosi nam co najmniej jednego klienta. Nie mówiąc już o innych okolicznościach, które są zawsze miłym zaskoczeniem.

Aby wszystkie szkolenia Mediów Społecznościowych, taktyki zamieszczania postów, planowania ich itp., działały dla Ciebie potrzebujesz zrozumieć po co to robisz.

Nadać tym działaniom celowość i pamiętać o tym, że to one pomagają budować relacje, a te pomagają sprzedawać, nie odwrotnie.

Przerzucając swój punkt skupienia z pozyskiwania kontaktów na budowanie relacji, zmienisz swoje podejście, a dzięki temu zmieni się jakość Twoich treści i działania.

Powodzenia,
Sylwia

P.S. Chcesz podjąć konkretne działania strategiczne dla swojej marki osobistej w Internecie? Napisz do nas na maila: kontakt@embraceyourlife.pl. Po więcej szczegółów współpracy kliknij poniżej.